της Λήδας Καζαντζάκη
Ο μύθος του εργαστηρίου του καλλιτέχνη άρχισε να πλάθεται κυρίως από τον 19ο αιώνα και μετά ως ένα άβατο. Οι περισσότερες εικόνες που μας έδωσαν οι δημιουργοί του, από τον ρομαντικό Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ μέχρι τους μοντέρνους Πικάσο και Κίρχνερ, αλλά και τον σύγχρονό μας Κίππενμπέργκερ, δείχνουν τον καλλιτέχνη να δρα μόνος, με μοναδική εξαίρεση την παρουσία του μοντέλου.
Οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στον εσωτερικό του κόσμο και το περιβάλλον του παριστάνονται πάντα με ευκρίνεια. Ακόμα και όταν ο ρεαλιστής Κουρμπέ αναπαριστά δεξιά και αριστερά του, σε συγκεκριμένη όμως απόσταση από το κέντρο όπου βρίσκεται ο ίδιος με τον πίνακά του ως ασπίδα, μια ομάδα από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα και φίλους, λογοτέχνες, πολιτικούς, κριτικούς, όχι όμως εικαστικούς.
Το εργαστήριο του καλλιτέχνη παραμένει μέχρι τις μέρες μας ο μαγικός χώρος στον οποίο μονάχα αυτός έχει ουσιαστική πρόσβαση. Γι’ αυτό και τα εργαλεία του τακτοποιούνται μεθοδικά όταν ανοίγονται στο ευρύ κοινό.
Κι όμως, έξι γυναίκες, καταξιωμένες εικαστικοί, επιχείρησαν την απομυθοποίηση αυτού του τόπου.
Η έκθεση, που φέρει τον τίτλο «6 in ceramic and prints» και εγκαινιάστηκε την προηγούμενη Παρασκευή στην γκαλερί Λόλα Νικολάου στη Θεσσαλονίκη, είναι προϊόν μιας προσπάθειας τριών ζευγαριών δημιουργών που προέρχονται εναλλάξ από δύο διαφορετικές μορφές της έκφρασης, της κεραμικής και της χαρακτικής: Πρόκειται για τις Βούλα Γουνελά και Βίκυ Τσαλαματά, Θεοδώρα Χωραφά και Μάγδα Ταμμάμ, Βέρα Σιατερλή και Δήμητρα Σιατερλή.
Κάθε καλλιτέχνιδα προσέφερε τον χώρο της στη συνάδελφό της και της έδειξε πώς μπορεί να δουλέψει. Έδωσε, όπως είπε χαρακτηριστικά η χαράκτρια και δασκάλα στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, Βίκυ Τσαλαματά, «το κλειδί» της στην άλλη κυριολεκτικά και μεταφορικά. Προσπάθησε να διεισδύσει στον εικαστικό κόσμο της άλλης χρησιμοποιώντας τα υλικά και τα εργαλεία της.
Έτσι γεννήθηκε μέσα στις σιδερένιες μήτρες των φιγούρων της Τσαλαματά με τον πηλό της Γουνελά ένας γήινος αρχαϊκός χορός. Και η Γουνελά χάραξε πάνω στο σίδερο τις δικές της αφαιρετικές μορφές. Έτσι συνομίλησαν τα χαρακτικά της Χωραφά με τη δυναμική γραφή του κολλάζ των κεραμικών της Ταμμάμ. Και ενώθηκαν τα φτιαγμένα με πηλό και επιχρωματισμένα όστρακα από τον μανδύα της Βέρας Σιατερλή με τα θραύσματα της γραφής που χάραξε πάνω στο ξύλο ή το χαρτί τον χάρτινο η Δήμητρα Σιατερλή.
Έτσι συναντήθηκαν έξι δημιουργοί σε μια συλλογική και τολμηρή χειρονομία απελευθέρωσης της τέχνης και του εαυτού τους. Και αποδόμησαν τον μύθο του νάρκισσου καλλιτέχνη και του εργαστηρίου του στην πράξη.
Πηγή: Αυγή
info
«6 in ceramics and prints»
Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Τσιμισκή 52,Θεσσαλονίκη, Διάρκεια έως 31 Ιανουαρίου
Διαβάστε ακόμα
Θεσσαλονίκη: 6 in ceramics and prints