μια εκλεκτή επαγγελματίας υποδύεται γυναικείους ρόλους που θίγουν πολύ χαρακτηριστικές πτυχές της γυναικείας ζωής
της Βέρας Σιατερλή
«Έχω τρέλα με τα Αρμόλια στην Χίο» δηλώνει για τη γενέτειρα της η γνωστή ηθοποιός. «Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, όλη η παιδική μου ηλικία, είναι συνδεδεμένη με το νησί». Η ηθοποιός όλα τα καλοκαίρια της τα περνάει εκεί και αν δεν το κάνει νομίζει ότι δεν κάνει διακοπές.
Η Υρώ Μανέ είναι μια γυναίκα που προσπαθεί να κάνει την δουλειά της όσο καλύτερα γίνεται. Σε παλιότερες συνεντεύξεις της έχει δηλώσει πως «Είμαι ένας άνθρωπος που προσπαθώ να πετύχω αυτό που κάνω όσο πιο καλά μπορώ. Με μεγάλη γνώση ότι όλο αυτό είναι περαστικό» και «Υπάρχει μεγάλη ματαιοδοξία και στο επάγγελμά μας και στον κόσμο. Νομίζουμε ότι θα είμαστε για πάντα. Αν έχεις στο πίσω μέρος του μυαλού σου ότι είμαστε φθαρτοί και περαστικοί από αυτή τη γη, τα πράγματα αλλάζουν. Είμαι ένας άνθρωπος που προσπαθώ να είμαι καλά στην καθημερινότητά μου, βάζοντας μικρούς στόχους, που μπορώ να τους πετύχω»
Πτυχιούχος της Νομικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια της δραματικής σχολής του Θεάτρου Τέχνης, είναι από τις αγαπημένες ηθοποιούς του χώρου, τόσο στον κόσμο όσο και στους συναδέλφους της. Από τον Ιούλιο του 2012 είναι πρόεδρος του Σωματίου Ελλήνων Ηθοποιών.
«Το να ποιεί ήθος κανείς στις μέρες μας είναι μεγάλη διαδικασία»
Η ενασχόλησή της με το σωματείο προέκυψε από την ανάγκη της να βοηθήσει τον κλάδο της και τους ανθρώπους που βρίσκονται σε αυτόν. «Είναι πολλά που πρέπει να διεκδικήσουμε. Αλλά το πρώτο είναι «η ισχύς εν τη ενώσει». Να δημιουργηθεί ο ουσιαστικός πυρήνας στο σωματείο, που είναι τα ίδια του τα μέλη. Να είναι ένας δυνατός πυρήνας και να μη λειτουργεί διασπαστικά ή κομματικά. Να λειτουργεί ο ένας ηθοποιός για το καλό του άλλου», δήλωσε στο Λοιπόν και συνέχισε: «Το να ποιεί ήθος κανείς στις μέρες μας είναι μια μεγάλη διαδικασία. Είναι στάση ζωής».
Το Σάββατο 5/1/2013 καλεσμένη στην τηλεοπτική εκπομπή «ΝΕΤ παντού» αναφέρθηκε στην ανάγκη να δημιουργηθούν νέα ελληνικά σήριαλ στην ελληνική τηλεόραση. Εξέφρασε την πρόταση, χωρίς να κλίνουν οι πόρτες στις εισαγόμενες παραγωγές, να παραχθούν ελληνικές σειρές, έστω και μικρής διάρκειας, με ελληνική θεματολογία διότι είναι απαραίτητο για την στήριξη του χώρου που πάσχει από την κρίση και την ανεργία.
Φέτος πρωταγωνιστεί σε δυο θεατρικές παραστάσεις
Η πρώτη είναι ο μονόλογος του «Συμβολαιογράφου» (σε διάφορες πόλεις στην περιφέρεια) και η δεύτερη «Πήρε τη ζωή στα χέρια της» («Θέατρον», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»).
Η παράσταση «Συμβολαιογράφος» απολογία και εξομολόγηση μαζί που παίζεται για 3η χρονιά αλλά φέτος στην περιφέρεια αφορά μια απλή πράξη. Σε μια επαρχιακή πόλη της Ελλάδος, η Ερασμία, μια χήρα εγκλωβισμένη σε ένα περίπτερο και στα ήθη της μικρής κοινωνίας, οδηγείται στην απουσία. Μια χήρα είναι απλώς μια μεταχειρισμένη. Χωρίς δικαιώματα. Η Ερασμία είναι μια χήρα στην επαρχία , πιεσμένη, από τα ήθη, που καθαρίζει κολοκυθάκια και πλάθει ερωτικές φαντασιώσεις. Η παράσταση χαρακτηρίζεται από έντονη σωματικότητητα η οποία βγαίνει κυρίως από το λόγο του κειμένου και δευτερευόντως από την κίνηση της ιδιαίτερα παραστατικής πρωταγωνίστριας. Η λέξη “συμβόλαιο” στο “Συμβολαιογράφο” αντιπροσωπεύει, ίσως, την πιο επιζήμια παρενέργεια του πολιτισμού πάνω στον ανθρώπινο ψυχισμό: Ένας απλός τσαγκάρης, που αυτοαποκαλείται «συμβολαιογράφος» είναι ένας πολύ κοντός άνδρας, που παντρεύτηκε την κόρη της Υρώς Μανέ. Το ζευγάρι έμενε στο σπίτι της πράγμα που δημιουργούσε πολλά προβλήματα σε μια μάνα πουριτανή, αλλά και με καταπιεσμένες σεξουαλικές επιθυμίες, καθώς οι θόρυβοι του ζεύγος τις νύχτες, της προκαλούσε συναισθήματα, τα οποία δυσκολευόταν πολύ να διαχειριστεί γιατί ακουμπούσαν στον κάθε λογής ηθικισμό, εθνικισμό, θρησκευτικό πουριτανισμό που αναπαράγει η πατριαρχική αντίληψη σχετικά με τις γυναίκες.
«Ήταν η στιγμή που ένιωσα έτοιμη και ήθελα κι εγώ να κάνω κάτι άλλο. Η ιδανική «Φωτεινή» στο καινούριο έργο του Βασίλη Κατσικονούρη, «Πηρέ τη ζωή της στα χέρια της» που συνεχίζει για δεύτερη σεζόν.
Τρεις άνθρωποι θέλουν να πάρει η «Φωτεινή» τη ζωή της στα χέρια της, αλλά με διαφορετικό τρόπο ο καθένας. Εκείνη ξέρει ότι καμιά φορά το τί θα γινότανε, έχει μεγαλύτερη σημασία από αυτό που έγινε τελικά. Η παράσταση έχει πολλά επίπεδα. Ένας συγγραφέας σε κρίση, η γυναίκα του, μια διαφημίστρια που προσπαθεί ανεπιτυχώς να διακρίνει πού ακριβώς είναι η δική της ευθύνη στην ανήθικη λειτουργία της αγοράς, ένας ψυχοθεραπευτής που αντιμετωπίζει το προσωπικό δράμα όσων καταφεύγουν στη βοήθειά του ως υλικό για τη διατριβή του εκμεταλλεύονται το μόνο ανθρώπινο πλάσμα που μοιάζει ζωντανό, τη γυναίκα-χωρίς-ιδιότητα που προσπαθεί να σωθεί μέσα από τον κρυφό έρωτά της. H Φωτεινή είναι μία γυναίκα (εξαδέλφη της διαφημίστριας) που προσπαθεί να βρει νόημα στη ζωή μετά το διαζύγιό της, μέσα από τον έρωτά της για τον ψυχαναλυτή της. Η Υρώ Μανέ τολμά να εκφράσει όλα αυτά τα λυρικά που αισθάνεται και σκέφτεται…
Πληροφορίες: Από 9 Φεβρουαρίου κάθε Πέμπτη και Κυριακή στις 7.30 μ.μ., Παρασκευή και Σάββατο στις 9.15μ.μ, τιμές εισιτηρίων: 20 ευρώ, φοιτητικό 15 ευρώ, προπώληση: «Θέατρον», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Πειραιώς 254, Ταύρος, Αίθουσα Ιφιγένεια Β, τηλ. 212 254 0300, www.theatron254.gr , καταστήματα Public.