του Φύλου Συκής
Φαίνεται ότι φέτος το Πάσχα τα καταστήματα Jumbo θεώρησαν ότι η βία κατά των γυναικών αποτελεί στρατηγική μάρκετινγκ. Σε μια συγκυρία που τα στοιχεία δείχνουν αύξηση έμφυλης βίας και μια σειρά από διεθνείς οργανισμούς εφιστούν την προσοχή και καλούν στην ανάληψη δράσης για το ζήτημα, η γνωστή αλυσίδα καταστημάτων προχωράει σε μια ακατανόητη διαφήμιση που επιστρατεύει τα πιο παρωχημένα στερεότυπα για τα φύλα και «παίζει» με το θέμα της βίας.
Από τη μία, μια γυναίκα υποτίθεται ερωτευμένη, πληγωμένη, προδομένη, βιώνει τόσο έντονα το πάθος και την απογοήτευση που φτάνει να πει στον εραστή της «χτύπα σαν άντρας». Από την άλλη, η παρότρυνση «χτύπα σαν άντρας» σημαίνει ότι ο ρόλος του άντρα σε μια ερωτική σχέση είναι να χτυπάει τη γυναίκα – λίγο ή πολύ δεν έχει και πολλή σημασία. Δηλαδή, όχι μόνο η βία είναι κομμάτι του έρωτα και των σχέσεων, αλλά είναι και η ίδια η γυναίκα που την αποζητάει. Σε αυτή την αφήγηση, δεν υπάρχει περιθώριο για ευαισθησίες ή συζήτηση, αν κάποιος θέλει να είναι άντρας, παρά μόνο βία και επιβολή. Οι σχέσεις, αντί να είναι πηγή χαράς και απόλαυσης, γίνονται αιτίες φόβου και καταναγκασμού. Πολύ ωραία πρότυπα!
Επιπλέον, τέτοιου είδους μηνύματα στρέφονται ενάντια στα πραγματικά θύματα της βίας. Γνωρίζουμε ότι πολύ συχνά οι γυναίκες που έχουν υποστεί βία αντιμετωπίζουν την αναληθή και ανυπόστατη κατηγορία ότι «τα ‘θελαν», ενώ δυσκολεύονται να απεγκλωβιστούν και να ζητήσουν βοήθεια. Πώς αλήθεια τις βοηθάει μια τέτοια διαφήμιση;
Η κοινωνία μας έχει κάνει αρκετά βήματα από εποχές που αυτές οι συμπεριφορές θεωρούνταν φυσικές και κομμάτι των ερωτικών σχέσεων. Παρόλα αυτά έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας και σε αυτή την πορεία δεν μπορούμε να ανεχτούμε κακόγουστα αστειάκια και δήθεν καλτ αναφορές. Στα μάτια μας το μόνο που καταφέρνουν είναι να κανονικοποιούν βίαιες συμπεριφορές και πρότυπα από τα οποία αγωνιζόμαστε να ξεφύγουμε. Για αυτούς τους λόγους θεωρούμε ότι αυτή η διαφήμιση είναι επικίνδυνη και πρέπει να αποσυρθεί.